درب کنسرو بازکن برقی

نام:
ايميل:
سايت:
   
متن پيام :
حداکثر 2000 حرف
كد امنيتي:
  
  
 
+ فاطمه شيخي سوم نسترن 

هنرهاي زيبا

نوشتار اصلي: هنرهاي زيبا

تقسيم بندي هاي هنر متنوع است؛ يکي از آنها در حالت کلي آثار هنري را به دو دسته? هنرهاي زيبا و هنرهاي کاربردي بخش مي‌کنند:

واژه هنر امروزه در در زبان فارسي در معنايي متفاوت از گذشته به کار مي‌رود و بيشتر منظور از آن اشاره به نتيجه خلق انسان‌ها در زمينه هنرهاي زيبا است. معناي اين واژه امروز معادلي براي واژه fine arts در زبان انگليسي است.

+ فاطمه شيخي سوم نسترن 

واژه‌شناسي

واژه? هنر در زبان سانسکريت، ترکيبي از دو کلمه سو به معني نيک و نر يا نره به معناي زن و مرد است. در زبان اوستايي سين به‌ها تبديل شده و واژه هونر ايجاد گشته است که در زبان پهلوي يا فارسي ميانه به شکل امروزي (هنر) درآمده است که به معناي انسان کامل و فرزانه است.[نيازمند منبع]

در ادبيات ايران در دوره اسلامي اين معنا دوباره دگرگون شد، و هنر به معناي کمال، فضيلت، هوشياري، فضل، تقوي، دانش و کياست و... به کار رفت، که داراي بار معنايي عام بود:

کارهاي گرافيک در قرآن‌هاي دست‌نويس

در کشورهاي اسلامي کهن‌ترين طرحهاي گرافيک و خطاطي را مي‌توان در قرآن‌هاي خوشنويس يافت که با مرکب سياه روي کاغذهاي زرين با خطوط زاويه دار مانند خط کوفي نوشته شده‌اند. خطوط قرآني در قرن هشتم ميلادي آشکار شدند و در قرن دهم به کمال رسيدند.. بعدها صفحه آرايي و حاشيه کاري و تذهيب ديگر پيچيدگي‌هاي تکنيکي تنها از لحاظ تزيين به وچود آمد. در قرن دواردهم خط نسخ ابداع شد که ديگر زاويه‌اي نبود و از فرمهاي هلالي شکل گرفته بود و اين خط در سراسر جهان اسلام گسترده شد. ورفته رفته شيوه‌هاي ديگر مانند محقق، ريحان، ثلث، نسخ، رقاع و توقيع ابداع شد. واين خطوط در تزيين مساجد و ظروف سفالي و ابزار فلزي و پارچه بافي به کار گرفته شد.[??]

موندريان و ساده‌سازي

پيت موندريان Piet Mondrian نقاش هلندي در سالهاي ??-???? با شجاعت به ساده پردازي طراحي و ترکيب‌بندي در نقاشي پرداخت و تنها از رنگهاي خام آبي، زرد، قرمز، به همراه سياه و سفيد براي رنگ آميزي کارهايش استفاده نمود. تجربه‌هاي او دراين زمينه‌ها راه‌هاي نويي را براي هنرمندان گرافيک باز نمود. موندريان با ترکيب‌بندي‌هاي قرمز، آبي، زرد خود نشان داد که هر گونه دگرگوني اندک در جابجايي سطوح رنگي و تناسب اندازه‌هاي آنها مي‌تواند احساس بالقوه? يک تابلو را به کلي دگرگون نمايد. و اين پيام گرافيک مدرن است.او باشجاعت از ترکيب‌بندي‌هاي خود مي‌کاهيد تا به ساده‌ترين و خردترين ترکيب هماهنگ دست يابد. ميني ماليزم او براي هنرمندان گرافيک که مي‌بايد پيامي را به صورت سرراست وبا حد اقل مداخله عوامل خارجي به مخاطب برسانند موهبتي بود.(????)[??]

+ فاطمه شيخي سوم نسترن 

از زماني که انسان تصميم به ارايه يک پيام تصويري گرفت و به زعم خويش از مواد و متريالي که براي هم نوعان او مفاهيم مشخص و تا حدودي ثابت داشت استفاده کرد هنر گرافيک آغاز شد و تا کنون نيز با همه پيشرفت‌ها و تغييراتي که داشته است باز هم با همان شيوه به حرکت خود ادامه مي‌دهد. صدها نگاره در غارشووه Chauvet درجنوب فرانسه که در سي هزار سال پيش از ميلاد مسيح طراحي شده‌اند [?] ، نگاره‌هاي غار لاسکاوکس Lascaux، ( چهارده هزار سال پيش از ميلاد مسيح) ، نگاره‌هاي شکارچيان در غار بيمبتکا Bhimbetka در هندوستان،( هفت هزار سال پيش از ميلاد مسيح)[??]، نگاره بوميان آفريقا در غار سياربرگ آفريقاي چنوبي ( هزار سال پيش از ميلاد مسيح)[??] وبسي ديگر از اين غار نگارها در ديگر نقاط جهان به همراه تولد خط به آوند زبان نوشته شده در سه يا چهار هزار سال پيش از ميلاد، همه نشانه‌هايي بارز هستند از تاريخ گرافيک و رشته‌هاي وابسته به آن.[??]

+ فاطمه شيخي سوم نسترن 

گرافيک از واژه? يوناني graphikos است و به معناي آنچه ست که مربوط مي‌شود به طرح زدن [?] و طراحي [?]. تعريف ديگر از گرافيک هر کار و يا شيوه? مربوط به کشيدن تصوير از روي يک چيز و يا از انگاره آن است. وبنابر اين همه? پديده‌هايي را در بر مي‌گيرد که ايجاد شده‌اند: به شکل يک نشانه، علامت، نقشه، طراحي، کشيدن از روي يک چيز و به ويژه طراحي خطي يک پديده.

هنرهاي گرافيک شامل کشيدن، طراحي کليشه وگراور براي چاپ و طراحي گرافيکي است.[?] صنايع گرافيک شامل همه? تکنيک هاو فعاليت‌هايي است که در توليد يک کار چاپي نقشي ايفا مي‌کنند.[?] طراحي گرافيک پيشه يا هنر ارتباط بصري است که از آميزش تصويرها، واژه‌هاو ايده‌ها ترکيب شده تا اطلاعاتي را به تماشاگر برساند و به ويژه در او تاثير مشخصي بنهد.[?]

گرافيست [?] پيشه‌اي است در هنرها و صنايع گرافيک [?] همچون طراحي گرافيک.[?]

+ فاطمه شيخي 

باغ ارم

کليه بررسي‌ها و کاوش‌هاي باستانشناسي حکايت از آن دارد که سابقه معماري ايران به حدود هزاره هفتم قبل از ميلاد مي‌رسد. از آن زمان تا کنون پيوسته اين هنر در ارتباط با مسائل گوناگون، بويژه علل مذهبي، توسعه و تکامل يافته‌است.

معماري ايران داراي ويژگيهايي است که در مقايسه با معماري کشورهاي ديگر جهان از ارزشي بخصوص برخوردار است: ويژگيهايي چون طراحي مناسب، محاسبات دقيق، فرم درست پوشش، رعايت مسائل فني و علمي در ساختمان، ايوانهاي رفيع، ستونهاي بلند و بالاخره تزئينات گوناگون که هريک در عين سادگي معرف شکوه معماري ايران است.